Astana látnivalói – program + infók

Astana látnivalói és a tervezett programunk

Ez a poszt főleg magunknak készül, de kiteszem nyilvánosba, mert tudom, hogy másnak is hasznos lehet. Az utazás alatt vagy után fogok írni egy összefoglalót az élményekről és tapasztalatokról. De nézzük, mit tervezünk megnézni Astanában: Astana látnivalói.

Astana egy új város, idén ünnepli 20. szülinapját és ezzel a “nagy múltra visszatekintő” korral a világ legfiatalabb, legújabb fővárosa, tele futurisztikus épületekkel.

Érdemes megnézni ezt a dokumentumfilmet a város építéséről. Szerintem lenyűgöző!

Aki ismer, az már sejti miért megyünk oda 🙂
Meg persze azért is megyünk, hogy a helyi gasztronómiai kínálatot végigkóstoljuk, ami nem meglepő módon rengeteg húsból áll. Lóhús és kecske meg birkahús az alapja a rengeteg tejterméken kívül.
Astanába a Wizzair járatával repülünk, Astanából pedig Almatyba, onnan pedig Pekingbe megyünk. A teljes ázsiai körutunk szervezésének részleteit itt találod. Megyünk még Malajziába és Thaiföldre is ugyanezen az úton,  Bangkok látnivalóit itt olvashatod el, Kuala Lumpur látnivalóit pedig itt olvashatod, mind a tervezett programunk. Lehet, hogy mindent megvalósítunk, lehet, hogy kevesebbet és lehet, hogy többet. Majd kiderül.

Szállásunk a “különös” igényeink miatt egy apartmanban lesz. Persze a kazah népi dizájn itt is bejátszik 😀 (de ezért is szeretünk apartmanban lakni. Jó látni, hogyan és hol lakik a nép, mit gondol szépnek. Szerintem a tapéta viszi a pálmát… vagyis a margarétát ebben az esetben.)

Bejutás Astana reptérről a városba:

A Wizz járata elvileg 21:35-re ér oda. Ha minden jól megy, akkor elérjük a buszt.
A reptérről a 10-es és 12-es busz visz be a városba, utolsó járatok 22:24 és 22:30-kor indulnak (egyes források szerint 23:00-kor), előtte 5-10 percenként járnak.
Állítólag tömöttek buszok, de majd meglátjuk.
A busz “eget rengető” 70 forintnyi tengébe kerül fejenként.
Van egy tök jó oldal, lehet kérdezni, merre érdemes indulni, tök online működik. Az infót innen szedtem.
Ha esetleg valami malőr csúszna be, akkor ott a taxi, nyilván többért visz be, viszont kevesebb érdekeset lát, tapasztal az ember. A taxi ára max 1000 forintnyi összeg.

A városban a főbb látványosságok megtekintésére indítottak hop on buszt itt is. Az ára a többi városhoz képest igen olcsó, 2400 forintnyi összegre jön ki a 24 órás jegy, de meg kell jegyezzem, nincs is ezer megállója. Sőt.. elég kevés megállója van. Jegyet a buszon lehet venni, ha az ember úgy gondolja, mégis piros emeletes busszal járja be a látványosságokat.

Kis csapatunkkal a következő helyeket szeretném felkeresni Astanában:

1, Operaház Astanában

A világ egyik legjobb (oké, állítólag a legjobb!) akusztikájával rendelkező operaháza. Nem mellesleg egész “operaházasan” néz ki belülről.
Operaház Astanában link.

Külön felhívom a figyelmet az opera honlapján lévő színházi etikett részre. Ritkán lát ilyet az ember és nyilván nem véletlenül írták ki. Emlékezzünk csak a kijevi operában látottakra és főleg hallottakra:)

Ahogy kívülről (szerintem) kicsit túltolták a klasszicista jegyeket, belülről olyan.. de inkább nézd meg:

A kérésemet csak félig sikerült odafönt meghallani mert tökre szerettem volna Astanában is elmenni az operába, de az égiek félrehallották a dátumot és mivel este 6-kor kezdődik az előadás tuti, hogy nem érjük el érkezésünk napján, pedig jó program lenne. Na, nem baj, még van egy hónap, addig korrigálhatják a tévedést, esetleg betehetnek másik napra is valami jót, de a legjobb lenne egy nyílt nap, idegenvezetéssel, a kulisszák megnézésével.

2, Khan Shatyr

Ez korunk egyik sztárépítésze, Norman Foster  által tervezett sátor alakú nagy bevásárlóközpont ahol minden van a dinoszaurusztól kezdve, a belső folyón át a fagyiig. (Nem vicc, tényleg minden van!) Szerintem tök menő a beépített vidámpark, lehet hogy kipróbálnám, a homokos strandot viszont szerintem kihagynám. Nézd meg a weboldalát, tök menő ez is.
Norman Foster által tervezett épületekről általában elmondható, hogy igen egyszerűek, néha – szerintem- túl egyszerűek is, de ez a sátor egyáltalán nem az.
Meg fogjuk nézni mert kihagyhatatlan, nem a pláza miatt, hanem az épület miatt. 10 éve avatták fel az épületet és … nem aprózták el a dolgot. Az természetes, hogy a kazah elnök Nazarbajev jelen volt, de az akkori orosz, ukrán, török, belorusz, örmény és tadzsik elnök és még vagy másik 10 elnök, herceg és ki tudja ki is eljött az eseményre ahol Andrea Bocelli énekelt.  Nem aprózták el a dolgot. Szóval megnézzük!
Azt kifelejtettem, hogy 45 emeletesnek megfelelő az épület, 150 méter magas kis csöppség, 10 focipályányi területtel.
Nyitva: reggel 10 órától.
Cím: Kazakhstan, Astana, Turan Ave. 37

3,  Bayterek  torony

Állítólag maga az elnök tervezte egy papírfecnire Astana szimbólumát, az élet fáját és rajta a kazahok mítikus madarának a Samruk madárnak tojását. A “fa” tetején lévő arany tojás átmérője 20 méter és benne egy kilátó van Nazarbajev elnök kézlenyomatával. Állítólag érdekes felmenni a tornyba.
Cím: Vodno-Zelyony Blvd 1, de majdnem az egész városból látszik, szóval megtaláljuk.

4, Hazret Sultan mecset

Közép – Ázsia legnagyobb mecsete. Érdekes az épület, mert amikor megnézzük, akkor lesz 6 éves, klasszikus iszlám stílusban épült hagyományos, kazah népi díszítéssel.
Nőknek adnak leplet a látogatáshoz. Az átlag látogató 30 percet tölt bent.
Cím: Tauelsizdik Ave 48, Astana
Belépés ingyenes.

Cirkusz Astanában

Ez egy ufó! Nem vicc, nézd meg ezt a linket! Előadásra nem mennék be mert állatokkal dolgoznak, de mint épület elég extrán sikerült.

Mit szeretnék megkóstolni? Kazah gasztronómia

– Beshbarmak
Ez egy lóhúsos tésztaétel. Nemcsak Kazahsztánban eszik, hanem a környező országokban is. Igazi nomád étel nagyon egyszerű összetevőkből, ami tuti mindig volt otthon. Az étel neve öt ujjat jelent, ami arra utal, hogy az ember kézzel eszi optimális esetben. Meglátjuk.

Van egy tuti film a Bizarr kaják, nézd meg a helyi érdekes ételeket: