2. nap, Asztana – Kazahsztán

Asztana élménybeszámoló 2.

Az élménybeszámoló első részét itt olvashatod.

Reggel, helyi idő szerint 7-kor ébredtem  a szálláson (magyar idő szerint hajnali 3) a többiek viszont tudtak 10-ig aludni. De sebaj, közben megírtam a tegnapi nap eseményeit.

Összeszedelőzködés után nagynehezen kiatláltuk, hogy bár későre jár, de mégis tök jó lenne valamit reggelizni. Elindultunk a városba, majd mégis visszafordultunk és a Sátrat vettük célba. (Nem azért mert egy pláza, hanem azért mert imádom a modern építészetet és a sátor viszonylag közel volt hozzánk.)

N. Foster által tervezett sátor. Egy rohadtul nagy pláza!

A sátorról itt írok még.
A város reggel máshogy festett már, sokkal érdekesebb volt így, nappali világosságban.

Rengeteg a növény, a kis fa (mivel az egész város vadi új, a fákat is csak most kezdték ültetni szerintem tavaly) és a virág.
Valamilyen fesztiválra készülnek, ezért az egyik nagyobb téren rengetegen dolgoztak mindenféle növényes dekoráción éppen.

8 emeletnyi pláza!

A sátor kívülről sokkal kisebbnek néz ki. Bentről bazinagy mert nemcsak a sátorral fedett részről van szó, hanem a sátor eleve egy mesterséges dombra épült, és a domb belseje viszont mind a bevásárlóközpont része.
Szóval nagyon nagy a sátor!

Érdekes módon sok a Magyaroroszágon luxusnak számító bolt, az egész olyan, mintha beköltözött volna az Andrássy út egy plázába.
Becserkésztük az egyik emeleten a kajás helyeket és négyen négyfélét ettünk. Én valami furcsa megfontolásból a KFC mellett döntöttem, a gyerek egy érdekes helyi hamburgert vágott be – rácsosra lett grillezve a zsömléje.

Milyenek az árak Kazahsztánban?

Kb. mint Magyarországon, van ami olcsóbb, de nagyon sok olyan dolog van, ami drágbb. De a kazahoknak elég sok pénzük van, az látszik errefelé. Jó lehet az urán árfolyama mostanában… 🙂
Oké, nemcsak az uránból van pénzük, hanem tényleg igyekeznek több lábon állni ezért a turizmusba is rengeteget fektettek, de jók még a mindenféle ásványkincs bányászatán és kitermelésén kívül (főleg olaj)  textiliparból is.
Kis érdekesség, hogy Kazahsztán az IMF-nek 7 évvel a határidő előttt visszafizette a hitelt. Nem semmi…

Mennyi adót fizetnek Kazahsztánban?

Áfa: 15%, az szja pedig 20%.

Visszatérve az árakra: egy üveg 1,5 literes bubis ásványvíz 175 tengénél kezdődött.
A Tenge a kazah Forint. Az egyszerűség kedvéért a tenge jelentése pénz, és az ország aktuális fővárosa, Asztana jelentése pedig főváros. (Nem hülyítek senkit, tényleg így hívják őket)

Amúgy dobtam egy hátast mert fél kiló mandula 6000 Ft-ra jött ki. Berlinben a 20 deka 1,5 eur körül van (450 ft) viszont a sztyeppéken és a sivatagban kevés mandulafát látni 😀

És mit láttunk a boltban?
Rengeteg magyar terméket! A Mogyi gyár egész termékskálája volt a polcon, meg rengeteg német dolog. (Sajnos Malz-ot nem találtam és orosz rudit sem találtunk.)

Az eladók általában beszélnek angolul, de nem annyira tökéletesen, inkább csak a leges- legszükségesebbeket tudják, de azt tudják.

Na, nem pofázok tovább, inkább mesélem mi volt.

Szóvak a sátor rohadtul nagy. Ha lusta voltál elolvasni amit a múltkor írtam, akkor  most megtudod miről van szó.

Ilyen járművekkel lehet körbejárni a plázát. Vidámpark a plázában! Háttérben egy dínó

Kajálás után becserkésztünk egy kávést, majd felmentünk a sátor tetejére mert mindenki ki akarta próbálni a „hullámvasutat” a plázában. 1000 tenge volt egy jegy, és egy kocsiban ketten ültünk. Szerintem nagyon para volt ahogy az egyetlen sínen ment az autó. Néztem is, hogy ha onnan leesünk, akkor annyi nekünk is meg a lent shoppingoló gyanútlan népnek is.

Mágnesvasút a plázában! Menőőő!

De … nem kell parázni, ez az én egyéni pánikom volt, teljesen rendben volt az egész izé, hiszen pár éves csak az épület, ráadásul korunk egyik sztárépítésze tervezte (Norman Foster)

A gyerek kipróbálta a horroros vasutat is, tök egyedül ment be a kiskocsin.  Elmondása szerint mindenféle mozgó hullákkal próbálták rémisztgetni odabent, szóval igazi szellemkastély volt!

Miután megreggeliztünk, végignéztük a plázát, kipróbáltunk minden fontosat, elindultunk felfedezni a várost.

Az operaház épülete

Asztanai léptékben (!) a sátor mellett van az operaház, ami egy híresen jó akusztikájú épület klassziscista stílusban. (Az a kvadriga „nem is tudom mire” hasonlít kisértetsesen a tetején…)
Ez a valóságban azt jelenti, hogy kürülbelől fél kilométer odasétálni, de ne csodálkozzunk, ha egy ilyen irdatlanul nagy országról van szó, amiben csak 17 millióan laknak, a területe pedig majdnem 2 millió négyzetkilométer. Kazahsztán a világ 9. legnagyobb országa!

Én mindenképp szerettem volna bemenni és megnézni az operát, de nagyon úgy festett, hogy zárva van teljesen, de próba szerencse alapon megpróbáltunk minden ajtón bemenni, hátha. Aztán kijött egy marcona őr, aki bár nem beszélt angolul, de megértette, hogy szeretnék bemenni, megnézni az épületet, erre elküldött a jegypénztárba, ott meg azt mondták, hogy majd másnap tegyek próbát 11 előtt egy kicsivel mert bizony 11-kor indul a vezetés! Ennek nagyon örülök mert állítólag gyönyorű az asztanai operaház belülről! Szóval holnap igyekszünk 11 előtt ott lenni 🙂

Mielőtt hülyének néznél, hogy nem jutott eszembe magamtól a jegypénztár ötlete: ez az épület szerintem legalább négyszer akkora, mint a budapesti operaház, a jegypénztárnak nyomát sem találtuk, addig, ameddig az oldalában le nem mentünk a pincesorra. Nem volt egyszerű megtalálni.

Ez a pártszékház apró épületegyüttese

Az ajtótépős akció után ücsörögtünk egy kicsit az árnyékban, majd a pihenés után kitűztük a célt: irány a Bayterek torony!
Persze ez elég lassan ment muszáj miden épületet negyvenszer lefotózni és megcsodálni.

Végülis pont ezért építették ilyen érdekesre, hogy a turisztokat ez a futurisztikus város magához vonzza és csak ámuljanak-bámuljanak. Elérték céljukat.

Ide fel is lehet menni és onnan megcsodálni a várost

A Bayterek (béke)  torony egy stilizált fa és egy fészek (ha nem vennéd észre 😀 ) a fészekben pedig egy aranytojás van.
700 tenge ellenében lehet felmenni, ami szerintem megéri mert egyrészt nagyon érdekes onnan szétnézni, másrészt ott van Nazarbajev elnök praclilenyomata, amibe beleteheted te is a kezed, ha képes vagy kiállni a sort, mert minden derék kazah hazafi szeretne egyszer az elnökkel kezet fogni.

Persze ha kazah elnök lennék, tutira én is nagyobb kezű elnök akarnék lenni! Hülyén nézne ki egy elnök aprócska kezecskével. Főleg, hogy Kazahsztán ilyen nagy, a világ kilencedik legnagyobb területű országa.

Az élet nagy eseményei: „kezet fogni” az elnökkel

Na, van akkora kezed, mint a kazah elnöknek?

Egyébként 27 éve van hatalmon Nazarbajev elnök és ahogy az ábra is mutatja, nem csak szájhősködött ezen idő alatt, hanem valóban kihúzta az országot a szarból és közben egészen mellesleg épített egy rohadtul nagy új fővárost, mindezt úgy, hogy igyekszik mindenkivel jóban lenni.

Oké, kedves magyar adófizető, tudnod kell, hogy Ksazahsztánban is te finanszírozod az egyik stadiont és ha jól tudom egy kórházat is felhúzol szerény adódból a dicső kazah népnek. Mondom én, hogy ügyes ember ez az elnök!
Persze demokrácia, egyenlőség, sajtószabadság és egyéb manapság divatos dolgok nem annyira fontosak számára.

A toronyba rengeteg kazah akar bemenni és be is megy, van biztonsági ellenőrzés is az ajtóban, majd ahol a kezedet összemérheted Nazarbajev elnök praclijával igen komoly sort kell kiállni. Ha bírod. A kazahok egyébként nagyon tolakodósak, simán félrelök bármelyik, szóval légy résen!
A toronyba egy üveg oldalú lifttel lehet felmenni, nagyon menő!

A toronyban

A toronylátogatás után elsétáltunk egy plázába.
A pláza a kazahok életében egy fontos helyszín!

Gondolj bele: az év hat hónapjában (!) a hőmérő higanyszála egyáltalán nem emelkedik nulla fok fölé. Rohadtul hideg van mindenhol, épp ezért ebben a fél évben nagyon kevés az az ember aki önszántából egy kellemes sétát tenne bárhol a városban mert befagy a segge.
És akkor ott vannak a plázák, ahol viszont minden van és még meleg is. Igyekeznek hatalmasra építeni ezeket a helyeket, hogy tényleg a fél város népe elférjen benne. Egyébként utcai bejáratos éttermet alig láttunk. Nyilván nem véletlen. Odafagyna a kilincsre a kedves vendég keze amikor be akar menni.
Nem meglepő módon amennyire kevés ember van az utcákon, annyira rengeteg van a plázákban.

Kajáltunk egy jót a legfelső szinten lévő HATALMAS kanáldás részen. Én különösen jót ettem. Egy olyan „gulyáslevest” ettem, amiben makaróni volt. Tök fini volt!

Este gyönyörű volt a naplemente.

Fotóegyveleg a napból:

széles utak, kocsik alig, tiszta levegő, magas épületek Asztana belvárosában
A jobb oldali épületben laktunk
Tele a város tuti szobrokkal. Ez még szép is volt.
Asztana élménybeszámoló - felhőkarcolók a belvárosban
felhőkarcoló flamingóval
Asztana élménybeszámoló - sétány
Húsvéti tojás. Vagy mi.
egy pláza előtti panorámakép

Végezetül pedig két naplementés kép. Semmi filter, tényleg ilyen volt a színe!

Asztana élménybeszámoló - különleges színek estére
Naplemente az ablakból

Ez pedig a szemben lévő mecset:

Asztana élménybeszámoló - mecset az ablakból