Azori-szigetek: Sao Miguel élménybeszámoló

Azori-szigetek – élménybeszámoló

Sao Miguel szigete csodálatos!  Nemcsak úgy simán, hanem tényleg nagyon, nagyon szép, fantasztikusan zöld, élő és természetes.
Mégsem való ez a sziget mindenkinek.
Miért?
Mert végtelenül nyugodt. Ha valaki bulizós helyet szeretne nyaralása színhelyéül ahol sárga homokos tengerpart van, meleg a tenger, sok a bolt, bárok a parton, stb., rossz helyre jönne.
Itt béke van, csönd, esténként maximum a tehenek bőgése vagy a tücskök ciripelése hallatszik az óceán morajlása mellett.

Előző Sao Migueli útjainkról itt olvashatsz:
Kell egy ház az óceán partján
(majd te is meglátod, hogy feltétlen szükséges 🙂 )
Bálnales az Atlanti óceánon
Sao Miguel Látnivalói TOP 21

Ez a sziget mindenhol szép, itt is.Sao Miguel hatalmas sziget, rengeteg forrással, patakkal, vízeséssel, dombokkal, buja zöld növényzettel. Ha megnézel ezer képet, akkor is meg fog lepni ha odamész, hogy mennyire zöld minden.

portugal 360

Annyi a tehén a szigeten, hogy csak egyetlen képet készítettem róluk: ezt.Amellett, hogy zöld, a helyiek szeretik a kényelmes életet, szeretik élvezni a természet szépségeit is, ezért majdnem minden parkolóba, kilátóhoz, parkba építettek tűzrakó helyeket, de nem csak szedett-vedett dolgot képzelj el, hanem igazi grillezős építményt, olyat amilyet Magyarországon jó drágán lehet kapni az Obiban. Ráadásul amellett, hogy a legszebb helyeken építették őket, mindegyik mellett van csap ahol kezet tudsz mosni, mosogathatsz, stb. Nekem nagyon tetszett az átgondoltsága.

Cows and hydrangeas everywhere
Ha grillezni akarnék ott most, én a Ponta do Sossego-nál lévő parkot vagy a Parque Nacional Ribiera dos Calderoes-t választanám, vagy inkább mindkettőt, és akkor sincs gond, ha esne az eső, ugyanis vannak fedett részek is.

In Ribeira das Caldeirões

Faszenet egyébként minden boltban árulnak. Ha ez lenne a napi fő program, érdemes korábban indulni, ha már mentek, legyen a tiétek a legjobb hely 😉

Ebben a tóban elég nagy halak voltak
Ebben a tóban elég nagy halak voltak – Parque Nacional Ribiera dos Calderoes

Itt az emberek békések, nyugodtak. Dudálást, hangos szót nem hallottam.
Az nagyon tetszett, hogy a bárokban zajlik az élet. (Ne a magyar kocsmára asszociálj!)

Fumarolas da Lagoa das FurnasA bárokra nincs kiírva nagy betűkkel, hogy bár, legfőképpen semmi nincs kiírva, de van egy ajtó, ahol ha bemész rögtön detektálják, hogy nem vagy odavalósi, valószínűleg angolul fognak megszólítani.
Az ilyen bárokból kétféle van: ahol az a fő tevékenység, hogy itallal látják el a népet (ne gondolj részegeskedésre!). Itt alapból van valamilyen leves, hamburger (mindegy hol eszed, ugyanaz a műhús van benne) hot-dog, szendvics. A szendvics az a bifana-nak nevezett husis kenyér, nagyon finom!

Étlap egy helyi bárban, Ribeira Grandéban

A másik az a bár, ahol komolyabb étlap van, krétával írott, napi választékos. A helyiek sokszor itt esznek, sőt ahogy láttam, a kenyeret is innen szerzik be, és friss sajtot is kapni.
Például Ribeira Grandéban péket nem láttam, viszont a bárban tudtunk kenyeret venni, de nem csak mi, a helyiek is ide járnak érte.

Ribeira Grande városkája

Visszatérve a sziget zöldségére… burjánzik a növényzet a sok esőtől, de egyszer sem láttam gazos, rendezetlen részt. Láttam viszont megszámolhatatlanul sok embert, akik az útszéli részeket tartották karban. Nem tudom, hogy helyi „közmunkások”-e, de sokan voltak és a legmeglepőbb helyeken dolgoztak.

Út Furnas felé

Itt találsz NAGY Sao Miguel térképet!
Ha a szigetre mész
és olyan szerencséd van, hogy lesz egy felhőtlen éjszakád, használd ki! Menj ki hajnalban a szabad ég alá, és olyat fogsz látni, mint még soha!
Mi egy lámpáktól mentes helyen laktunk egy dombon, és amikor éjszaka kinyitottam az ablakot, egy hangos „aztaaaaa!” hagyta el a számat. Ugyanis annyi csillag volt az égen, amennyit csak csillagászati fotókon lát az átlagember. Mind ott volt! A bálnales után ez a sok élményem közül az egyik legmeghatározóbb.

Gejzírek Furnasban

Ha a szigetre mész, érdemes a vulkánok működését tanulmányozni indulás előtt. Én ott úgy éreztem, egy seggfej vagyok aki semmit nem tud a dologról, és rájöttem, hogy a suliban milyen keveset tanítottak nekünk. Mondjuk minek tanították volna bővebben, ha Magyarországra nem annyira jellemző a vulkánok léte és különböző megjelenési formáik. A gejzírekről is csak Izland kapcsán tanultunk. Pedig…

Azores, São Miguel, Furnas

De nézzünk egy negatívumot. Ha veszel valamit, egész biztosan beleteszik egy műanyag szatyorba. Ha 5 dolgot veszel, minimum négy szatyorral leszel „gazdagabb”. Remélem hamar leszoknak erről a hülye, környezetszennyező szokásukról…
Egyébként Lisszabonban nem volt ilyen szatyrozós mániájuk, tehát van remény a változásra.

Valahol Sao Miguelen

Időjárás Sao Miguelen: június közepén jártunk arra és az idő meglepően jó volt. Fel voltunk készülve lelkileg a sok esőre, de ottlétünk alatt mindössze 4 percig esett az eső. Ez nem jelenti azt, hogy kevesebb lett volna a felhő!

Fürdők Sao Miguelen:
mi imádunk dagonyázni, így alap volt, hogy már indulás előtt sok hónappal lenyomoztam az összes létező fürdési lehetőséget, és mindet ki is próbáltuk.
Ide viszont érdemes nem a legújabb, legdrágább fürdőruhádat hozni mert tuti valahol, valamelyik víz meg fogja színezni.

Sao Miguel a tengerről nézve

Mit változtattam volna a Sao migueli utazáson?

Az időtartamot. Jó volt egy hét egy ilyen csodálatos helyen, ennél jobb már csak egy év lehetett volna.
Nem vagyok a rohanós, kipipálós nyaralások híve (kivéve a városnézések – de az nem nyaralás) de Sao Miguel alkalmas színhelye lenne néhány nyugdíjas év eltöltésének.

De nézzük az elejétől…

Minden tavaly decemberben kezdődött. Azért akkor, mert 6-7 hónappal a nyaralás előtt még van ideje olcsó repjegyeket vadászni az embernek, kitalálni hova is szeretne utazni és mindent ötször árszervezni. (Alap, hogy turistás, zsúfolt, irreálisan drága, túl meleg helyre nem megyünk.)
Playa impracticable en Ribeira Grande

Otthon agyaltam decemberben, hogy a 2015-ös nyaraláson hová menjünk, néztem a repjegyárakat: drága volt mind. Aztán az Easyjet oldalán a térképes résznél, messze bent az óceánban láttam egy kis „piszkot” mint új desztináció. 23€-tól voltak az árak. Gyorsan a guglit elővettem, a képekhez beírtam, hogy Sao Miguel, és egy olyan természeti csodát mutatott, hogy azonnal megvolt a célállomásunk. Ráadásul ennyiért… További pozitívum, hogy Milánóba már megvolt a repjegyünk ingyen, köszönhetően a Wizzair pontoknak. Így már csak egy Milánó Lisszabon jegyet kellett néznünk, az meg szintén 30 euró alatt volt.

Vízesések, mindenhol vízesések. Ez egy útmenti példány :)
Vízesések, mindenhol vízesések. Ez egy útmenti példány 🙂

A gyors repjegyvásárlás után már csak azt kellett kitalálnunk, hol fogunk lakni. Amikor elkezdtem szervezni a nyaralást azt olvastam a TripAdvisor-on hogy a szigetet elég macerás bejárni autó nélkül így jó jött az is, hogy autóbérlős akció volt a Wizzairnél.
A látnivalókat úgy terveztem meg, hogy kinyomtattam egy térképet a szigetről és amikor valami érdekeset olvastam, bejelöltem azon.

Seta Cidades, Sao Miguel, Azores

Ebből a térképből kiderült hogy a sziget minden részén van valami érdekes 😀 tehát vagy minden városban kellett egy szállás, vagy valahol a sziget közepén foglalunk valamit.
Utóbbi mellett döntöttünk és nem is bántuk meg. Azóta sajnos nem lehet foglalni a szállásunkat, de valami extra jó helyen volt!
Azaleas
Második Azori-szigeteki utunkon lent laktunk az óceán partján egy csodálatos apartmanban, ennél jobbat ten tudok elképzelni Azori szállásnak, nagyon tudom ajánlani mindenkinek!

Moinhos beach fölött egy házikót béreltünk, kilátással az óceánra. A megközelítése nem volt egyszerű, először a negyed szigetet bejártuk, mire megtaláltuk, de utána már rendben volt a dolog.

Egy gyönyörű naplemente Ribeira Grande mellett

A szigeten töltött egy hét alatt mindig mentünk. Sao Miguel nem kicsi sziget, 760 km2 területű, így érthető a dolog.

De jutott idő pihenésre is. Szuper fürdőket találtunk! Kedvencünk a Furnas városában lévő Poca da Dona Beija volt, ide többször is visszamentünk.
Hot Spring Baths, Furnas

Öt medencéje van a helynek, 5 különböző hőmérsékletű és kialakítású.
Itt ne a fantasztikusan kékvízű feszített víztükrű csodákra gondoljatok. Sokkal természetesebb megoldást választottak a helyiek a víz medencében tartásához. Kövekkel kiraktak sima, betonozott alapú medencéket, minek következtében a víz mindenhol távozhatott, persze a nagy része még így is a tetején ömlött ki egy széles patakmederbe.

Maga a forrás részen valószínűleg lényegesen melegebb a víz, oda ki is volt írva, hogy ne menjünk bele. És valóban! A hozzá legközelebb eső medencében, ahol a hegyről is jön egy patak, ott lehetett érezni, hogy nagyon meleg. Persze a hegyről jövő vízzel keverve már nem volt olyan hű de forró. 🙂
Az 5 medence idén készült el (2015), gondoltak mindenkire: van házi vízesés, ücsörgős rész, mélyebb medence is.
A bejáratnál van egy ajándékbolt, onnan lehet műanyag kosarakat szerezni, illetve a pénztárnál adnak kulcsot is az értékmegőrzős szekrényhez. Nem mintha bárki is lopkodni akarna ott. Az emberek fele simán otthagyta a cuccát a medence szélénél.

Másik kedvenc dagonyázós helyem a Caldeira Velha.

A főútról nyílik  egy kanyarban a bejárata, az úton pedig rengeteg a kiépített parkoló. A bejárat után egy kis séta vár ránk, mert a fő látványosság az egyre keskenyedő völgy végén helyezkedik el.
Az első medencénél van egy bemutatóterem, öltözők és zuhanyzó is, velük szemben pedig egy gejzír és az első medence van.
Ha tovább sétálunk, lesz egy meditálós rész (fantasztikusan szép a magas, függőleges sziklafal) és a melegvízű vízesést is arra találjuk.

Ottjártunkkor ez a fürdő volt a legolcsóbb, hárman 6 eurót fizettünk, ami valljuk be, ingyen volt az élményhez képest.

Parque Terra Nostra tava

Aztán ott van a másik, szintén Furnasban lévő fürdő, a Paruqe Terra Nostra-ban lévő elég nagy kiterjedésű  sárga tó. Annyira sárga és sűrű a vize, hogy csak pár centit lehet belelátni.
Az alja betonozott egyébként, tehát hasra nem fogsz esni benne.  Ebben a fürdőben volt a legtöbb ember, és a tó vize már nem azt a fantasztikusan jó érzést adta, mint a Poca da Dona Beija, hanem körülbelül 5 perc alatt kómás fáradtság jött ránk. A belépő ide volt a legtöbb. (Összehasonlítva ár-érték arányban, ha csak a fürdést nézzük, szerintem nem érte meg, de ha nem próbáljuk ki, nem tudjuk meg, viszont a park az MAGA A CSODA!) Az Azori-szigetek gyöngyszeme!

Zöld. Mindenhol. Parque Terra Nostra

Persze ott van mellette a park is, érdemes megnézni!
Az odajutás… nem volt egyszerű. Furnas egy furcsa szerkezetű falu, és bár csak néhány utcás település, mégis nagyon könnyű eltévedni benne és nem megtalálni a helyet, amit keresünk.
Ez a park például…. egy mellékutca kanyarjában van a bejárata. Hogy őszinte legyek, elég nehezen találtuk meg. Van a városban turista infó is, ott érdemes kérdezősködni. 🙂
Warm thermal bath
Ha már eltévedés… ne reméld, hogy nem fogsz eltévedni!  😀 A helyiek nem szeretik az útjelzőket, van olyan, hogy kitesz 30 kilométerre egy táblát, hogy a …-t erre találod, menj egyenesen, aztán csak mész, mész, mész. Vagy megtalálod magadtól, vagy túlmész rajta.
Végül úgy voltunk vele, hogy mindegy merre, csak menjünk, majd odatalálunk.
Így jutottunk el Caldeirasba:

Eltévedésünk eredménye egy érdekes hely

Ugyanis rossz helyen kanyarodtunk le, de nem bántuk meg. Egyrészt ha nem tévedünk oda, sosem égetem meg a lábamat a kalerából kicsapó gőzben. Mert úgy őszintén, mikor van lehetősége az embernek megégetni magát egy vulkánban? Soha. Na, nekem sikerült 😀 Elég kellemetlen volt, de már csak szép emlék.

Visszatérve a fürdőkhöz – az Azori-szigetek gyöngyéhez 🙂

Furnasban van egy étteremmel egybekötött pici fürdő is, asszem 2 euró a belépő, de nem akkora élmény, mint a nagyobb társai.

De… a sziget keleti csücskében Ferrariannál van két fürdési lehetőség.

Lépcső a melegvizű óceánhoz :)
Lépcső a melegvízű óceánhoz 🙂

Az egyik egy teljesen kiépített igazi fürdő, medencével, masszázzsal, külső medencével, napággyal, komolyabb belépővel. (Szerintem semmi értelme magyarként odamenni, itthon sokkal jobbat kapunk)
De mellette van egy érdekes hely!
Itt egy forró és bővízű forrás közvetlenül az óceánba ömlik és az amúgy – szerintem – élvezhetetlenül hideg óceánt fölfűti 25-28 fokosra. Az a szépséghibája a dolognak, hogy először át kell küzdenie az embernek magát a vulkanikus törmelékeken, láván, stb., majd utána nem beleesni egy üregbe, és utána kell lemászni egy marha csúszós alumínium létrán.
Natural pool at Ferraria.

Amúgy érdemes kipróbálni az Azori-szigetek extra fűrdőjét, mert ilyet máshol nem látsz, nem próbálhatsz. A víz egyébként rengeteg ként tartalmaz és roppantul kellemes a hőmérséklete. Hogy a nép ne sodródjon ki az óceánba vagy ne csapódjon a szúrós szikláknak, tettek a vízbe köteleket is. Ebbe kapaszkodik minden bátor, kalandor jellem aki az „élete kockáztatásával” belemerészkedik a vízbe ott.
Ferraria

A másik nehézség, hogy lefelé egy olyan szerpentin vezet, hogy jééééééézusmáááááriaaaa! Ha jártatok Santorinin és lementetek Athinios kikötőbe… na, ott sincs olyan lejtés, ráadásul itt Ferrariánál még korlát sincs, tehát csak óvatosan, és elő minden imával, hogy ne jöjjön senki szembe, mert csak másfél sávos az út.  Amúgy lent van egy jó nagy parkoló, biztos, hogy be fogtok férni.

Ilyen a hely:

Ez nem minden amit mesélni szeretnék, mert van még rengeteg minden.
Az biztos, hogy lesz még egy írás a helyi gasztronómiáról és egy a másik a látnivalókról is, sokkal bővebben mint itt fönt.

Az Azori-szigetek környéki bálnalesről szólót itt találod.
Csak ki kell várni… 🙂

Az Azori-szigetek egy csoda!