Grúzia – Batumi – élménybeszámoló

Grúzia – Batumi élménybeszámoló

Grúzia remek hely, ha van lehetőségünk, érdemes elmenni oda. Egy nagy kaland lesz! 😉
“Némi” turbulencia után lent voltunk.

Batumi
Utolsók között szálltunk ki a gépből, én kabát és pulóver nélkül. Minek, ha az előrejelzés szerint 15-20 fok lesz…. De azonnal megpróbáltam felvenni a kabátomat ami nem ment egyszerűen mivel a metsző kaukázusi széllökések nem a kabátfelvevés barátai. De ahogy birkóztam a kabáttal és a széllel, megláttam a világ ötödik legmagasabb reptéri irányítótornyát.

Airport, Kutaisi
Meg rögtön utána a géppisztolyos őröket.

Mert egész biztos egy terrorista különítmény érkezik a hajnali Wizzair géppel. Mindegy.

Betereltek minket az útlevél ellenőrzéshez. Szerencsére nem voltunk sokan és gyorsan ment a dolog.

De annyira nem, hogy ne tudjam összeszámolni az öt géppisztolyos őrt a pulton túl. De ne csodálkozzunk, itt még 2008-ban háború volt.
(itt olvashatsz angolul a hipermodern új reptérről)

És akkor jöttek a meglepetések:

Miután lefotóztak az ellenőrzésnél, a fapofa határőr átadott egy üveg bort. Mindenkinek aki külföldi, még a gyereknek is adott egyet. Ezt tudja meg Orbán Viktor! Egyébként pont ő avatta fel a repteret.
Untitled
Az üveg nyakán volt egy cetli.
Egyrészt, az ajándék bor teljesen meglepő volt, másrészt a nyakán ez a cetli… de főleg a tartalma. Jó, hogy ráírták, különben eszembe nem jut ilyen mélységig beleásni magam a grúz gazdaságba.
A cetli szövege rengeteg mindenre választ adott. Például én nem gondoltam volna, hogy ilyen mértékben fejlődhet egy ország. Pedig de.

Batumi by night

Szerintem ha évente mennénk oda, bizony már teljesen más arcát látnánk az éppen aktuális valóságnak.

Mindenesetre gratulálok nekik és őszintén irigylem is őket!

Éves export növekedés 25% … összehasonlításképpen a magyar export 5% -egy jobb évben.
A grúz adórendszer az egyik legliberálisabb a világon. Adómentes export, szabad kereskedelem.

Komoly dolgok ezek!

A fotózással, borajándékozással egybekötött útlevélvizsgálat után ott álltunk világ egyik legkényelmesebb repterén, és azon gondolkoztunk, most mit csináljunk, merre. Ugyanis itthonról minden “remekül” kinyomozható volt. Nekünk az első utunk Batumiba kellett, hogy vezessen, lévén oda foglaltunk szállást. (Pihenni és téli nyaralni mentünk 🙂 )

Batumi
Tudtuk, hogy vagy a Georgian Bus szolgáltatásait vesszük igénybe, vagy iránytaxival megyünk, marshrutkával. Maradtunk a hivatalosabbik verziónál. 16 lari volt fejenként, ez megfelel 8 eurónak, kártyával is lehetett fizetni. Egyébként egész Grúziában mindenhol lehetett kártyával fizetni és mindenhol jó árfolyamon vonták le a pénzt.

Forrás: Wikipédia

De nézzük milyen is a hivatalos Georgian bus: végtelenül lerobbant, olyan, mint egy „zőccséges merdzsó” kívülről, belülről meg büdös, erős bagószagú minden.

Szóval beszállsz.

Leülsz.

Érzed, hogy puha az ülés, olyan mint a régi taxikban, olyan puha, hogy egy jelentősebb kátyútól a Holdig repülsz.

És akkor bezárják mögötted a tolóajtót. Csönd. Ülsz. Hirtelen felfedezed, hogy amellett, hogy olyan kosz és bűz van bent, hogy utána egy egyhónapos alpesi levegős tisztítókúra kell majd… rájössz, hogy jobbkormányos a járgány. És akkor nézel kifelé, hogy a többi is így működik-e.

De nem.

Csak ez.

Hát jó.

Nem vártunk sokat, pár perc és jött a sofőrünk, egy idősebb faszi. Beült, indultunk.

Batumi-63.4 kb Batumi éjszaka kivilágítva

Először azt hittük, hogy ez egy rossz vicc, ámokfutó az emberünk, tutira nem érünk oda egyben, de aztán mégis megérkeztünk Batumiba. Bár… volt egy olyan jelenet, hogy azt sokáig nem felejtem el:
Közvetlenül egy kamion mögött mentünk a sűrű sötét éjszakában. A közvetlen azt jelenti, hogy meg tudtad volna fogni kézzel az előttünk tornyosuló ponyvás járművet. Sofőrünk nem szarozott azzal, hogy nem lát semmit a kamiontól, meg az sem zavarta hogy jobbkormányos az autó, a közlekedés meg normál, de a kanyar sem zavarta. Megindult, elkezdett előzni, szépen kitette a jármű bal oldalát és amikor már ő is látta a jobb oldalon, hogy nincs szemben senki, akkor megelőzte. Ez volt az első passzív cardio edzésünk. Ilyenből még volt több,  ez volt a bemelegítés.

Batumi
Közeledtünk Batumi felé. Ez a Fekete-tenger parti város az Ajara nevű független köztársaság fővárosa.  Igen jól fejlett, lévén van egy döghosszú tengerpartja, és nyáron mindenki ott sütteti a hasát a köves tengerparton, meg minden sarkon van két kaszinó is.
batumi skyline
Ezt a fönti képet érdemes nézegetni. Elég meglepő 🙂 Batumi épületek magassága. (A Trump torony végül nem épül meg, a többi már áll – 2017)

A sofőr kérdezte tőlünk, hogy melyik szállodába vigyen minket, de nem tudtuk neki megmondani, így abban maradtunk, hogy tegyen ki a városközpontban.

És akkor kitett két felhőkarcoló közé minket.

A hátsó nagy épület különösen tetszett mindenkinek, ugyanis egy hatalmas óriáskerék van az oldalában, alatta pedig egy akkora kijelző van, hogy az épület két oldalát is betakarta. Természetesen a grúz zászló lobogott rajta.
Nézd meg milyen ez az extra óriáskerék belülről:

Útnak indultunk a sötétben. Itt a nap reggel fél 9 kor kel, 10 előtt csak a kóbor kutyák voltak az utcán. Meg mi. De legalább megnéztük a várost éjszaka kivilágításban is.
Aztán reggel lett. Nappali megvilágításban már láttuk, hogy a város úgy épül fel, hogy van egy ultramodern épület, mellette meg egy ezer éves, lepukkant bármi. Elég vegyes a kép.

Batumi, Black Sea
Itthon olvastam már, hogy a régi szocreál épületeket is le fogják bontani, helyébe csilivili palotákat építenek majd, meg hogy azért van tiltakozás meg korrupció ott is, szóval ott sincs kolbászból a kerítés. Mindenesetre jól néz ki a város.
A pálmafák kivilágítása a mániájuk, szerintem nem láttam csak úgy “natúr” pálmafát.

Colorful palm trees in Batumi, Georgia

Világosban becserkésztünk egy pékboltot. Az úgy nézett ki, hogy pékséggel egybekötött bolt, ugyanis volt két néni akik sütötték a hacsapurikat a különböző verziókban, meg volt egy másik néni aki eladta a terméket.
diffrent kinds of Khachapuri

Dél felé szükségét éreztük egy kávénak. Olvastam még itthon egy Piazza nevű épületről, ami inkább egy tér körbevéve olasz stílusú épületekkel. Meg is találtuk, egyrészt nagyon szép volt így a komplexum, másrészt a kávé is isteni volt.

Piazza

Aztán elfoglaltuk a szállásunkat.
Azt kell tudni a grúz szállásokról, hogy általában jók és olcsók. Tehát nyugodtan nézz ki magadnak egy sokcsillagost, töredékébe kerül mint Európa nagyvárosaiban.

Itt van például ez a szép ötcsillagos szálloda, 20.000 Ft körüli áron 2 főre éjszakánként. Nem rossz, ráaásul jó helyen is van, a szolgáltatásairól nem is beszélve! Katt a képre!

Katt a képre!

Batumi tengerpartja köves és nagyon szép!

Batumi: Beach
Aztán felfedeztük a várost:
Felültünk az óriáskerékre (3 lari) sétáltunk a tengerparti sétányon – rengeteg érdekes épületet tettek oda!!!- béreltünk biciklit is, felmentünk a felvonóval a hegy tetejére, onnan is szétnéztünk.
Jó dolog Batumiban kószálni, és a hazai árakhoz képest szinte ingyen volt minden. A felvonó pl. emlékeim szeint 5 lari volt oda-vissza, az 2,5 eur. A végállomásánál volt egy jó kilátással rendelkező étterem-cukrászda-kávézó együttes, oda is beültünk (sok ilyen létesítményt meglátogattunk, mindenhol jót ettünk) majd sötétedéskor lejöttünk. Érdekes volt fentről a város, elsuhanni a helyi piac, a szőlőültetvények és a mandarinfák fölött 🙂
Khinkali + Khachapuri Lobia
Még becsekkoláskor megkérdeztük, hogy melyik éttermet ajánlja. Megkerestük és nem csalódtunk benne. Igaz, hogy itt is vágni lehetett a füstöt – ebben az országban mindenhol és mindenki dohányzik, mindenhol lehet kapni cigit is. Mivel öten voltunk, végig tudtuk kóstolni az étlapot. 🙂

Tudjátok mi volt a legmeglepőbb az egészben? A számla. 70 lari volt a végösszeg, 35 euró. 5 embernek 10 000 Ft itallal, mindennel. Grúzia olcsó!

A kaland folytatásában: Batumi és az iránytaxi állomás. Avagy: ha van egy kis időd vegyél valamit, út Tbilisibe: Miatyánk! Megérkezve: friss húúúús, megleptek minket, mint legyek a romlott húst. Tbilisi szálás-kaland

Black Sea

Háttérinfó kritikus személyeknek:

Öten voltunk, nagymama, unoka kombóban. Kényelmes és kíváncsi emberek vagyunk, nem akartunk hegyet mászni január elején, a sátrazást meg végképp kihagynám bármelyik úton, ezen is.  Szóval maradt a tengerparti nyaralás januárban, a pálmafák és a napsütés. Ami valljuk be, nem is olyan rossz dolog, főleg a budapesti hófúvásból indulva. 🙂 Éljen Grúzia!
SEA
Megéri Batumiba elmenni mert jó a kaja, van mit csinálni és a szállások is jók és olcsók.